torsdag den 10. november 2011

Projektet er påbegyndt...

Der er de seneste mange år kommet rigtig megen fokus på det Moderne Nordiske Køkken. Det er dejligt. Jeg går dog i den anden retning og ser bagud. Det finder jeg mere interresant. 
Det emne jeg arbejder med er det Nordiske Køkken fra vikingetid og bagud. Helt tilbage til Bronzealderen vil jeg arbejde med den tids råvarer. Samtidig er jeg igang med et større kartotek over grøntsager og lignende fra disse tidsaldre.
Gastronomien i førkristen tid er meget sparsomt beskrevet i litteraturen og der er heller ikke lavet nogle former for kogebøger om emnet i den tid. De eneste overleveringer vi har er fra skjalde som er gået højere op i heltedåd end maden ved gildet. Jeg læner mig primært op ad arkæologiske fund angående grøntsager, kød og obducerede mumier.
Min påstand er at de gamle Nordboere ikke levede af grød alene som mange fejlagtigt går og tror. Hvis man bare kigger på de Islandske Sagaer vil man straks bemærke at under de store Blót og festligheder er der blevet spist i flere dage i træk. Og man må mene, at der er god grund til at antage, at det ikke har været grød alene der er blevet spist. Derimod tænker jeg at den ene skønne ret efter den anden er blevet båret ind til servering.
Dette vil jeg prøve at finde frem til ved hjælp af opgravede rødder, urter og datidens råvarer. Samtidig vil sagaer, norrøne tekster og arkæologiske udgravninger generelt være kilder, til mine retter ud over hvad jeg selv finder på af opskrifter. F.eks bliver der i Rigs vandring nævnt kalvesuppe med groft kernebrød. Dette er en af retterne jeg vil gå mere ind i og lave min egen version af.
Dette skal til sidst munde ud i en kogebog, men dette formoder jeg ligger 1-2 år ude i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar