onsdag den 5. juni 2013

Hvad Ærter.... Salat med Ramsløg!

For 4000 år siden kom den lille grønne ært til Danmark. Den havde vandret fra Grækenland til Balkan op ad Donau og Rhinen og derefter bosat sig i Danmark.
Idag har jeg fået fingre i en tørret en af slagsen, økologiske selfølgelig. Og endnu en gang kaster jeg mig ud i en salat. Denne gang på opfordring til 2 skønne kvinders bryllup og det kan man ikke sige nej til.
Disse kogte ærter har en tilberedt konsistens, hen ad kikærter og med friske sprøde æbler, den milde hvidløgssmag fra pestoen bestående af ramsløg, bitterheden fra hasselnødder samt den fantastiske smag fra vesterhavsost og den altid enestående brøndkarse, så har du et seriøst bud på min yndlingssalat.
Jeg håber i vil nyde den ligesom jeg altid gør.



Ingredienser:

2 dl tørrede grønne økologiske ærter lagt i blød natten over og kogt til færdige
1-2 sprøde friske æbler i små tern
1 bndt frisk brøndkarse

1 lille håndfuld Hasselnødder ristet med hinde ( gem lidt til topping )
120 g vesterhavsost ( gem lidt til flager )
2-3 store håndfulde ramsløg ( gem eventuelle blomsterskud til ekstra pynt )
1/4 dl æbleeddike
2 dl koldpresset rapsolie
salt

Ramsløg, eddike, rapsolie, revet vesterhavsost og hasselnødder samt en lille knivspids salt blendes til pesto og smages til. En pesto laver jeg altid uden opskrift, så lad være med at smide det hele i blenderen på en gang. Lav og smag til lidt ad gangen. Så får man det bedste resultat.



Herefter vendes det i de kogte ærter efter velbehag og salaten toppes med flager af osten, hakkede hasselnødder samt brøndkarsen.

Velbekomme.....

Jeg er stor fortaler for at samle urter selv, men er man ikke 100 % sikker på hvad man skal kigge efter så køb dine urter i handlen. Heldigvis er rigtig mange nordiske urter til at få fat på.
Lige med brøndkarse køber jeg den altid, da jeg tit bruger den rå og i naturen er der desværre rigtig tit parasitter ( leverparasit ) i brøndkarse grundet dyrehold nær ved findestederne, som først er ufarlige ved kogning eller høj varme.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar